.

.

.

.
HOT ITEM - Pewangi Kereta / RM1.20 @ RM2 @ RM2.90 / 5ml / whatsapp 0176760983 utk info lanjut

.

.
Bau Pewangi Kereta paling laris!

.

.
Isian semula/Refill Pewangi Kereta/Rumah / 250ml / 40 Jenis bau / Whatsapp utk harga murah

.

.

.

.
Instagram: pewangi7

.

.

.

.
Pewangi Kereta/Rumah - Pandan

.

.
RM1.70

.

.
Pewangi Badan / 2ml / RM1 / Pelbagai jenis wangian & Kasturi Kijang

.

.
Minyak Wangi 100ml

.

.

.

.
RM2

.

.

.

.
Spray 30ml

Inspirasi dari KFC

Dua hari lepas, saya bersama suami dan anak sulong kami singgah di KFC. Ketika sedang menikmati hidangan ‘snack plate’ saya terpandang gambar seorang tua berambut putih sedang membuat persediaan untuk menggoreng ayam bersama rempah ratusnya. Foto itu sengaja diletakkan sebagai hiasan dinding di hadapan saya. Dalam hati bertanya, siapakah lelaki itu? Tentu ada kaitannya dengan KF C.

Rupanya dia adalah pengasas resipi ayam goreng KFC iaitu Colonel Harland Sanders yang dilahirkan dj Kentucky pada tahun 1890. Semasa zaman kanak-kanaknya dia biasa memasak kerana ibunya sibuk bekerja setelah ayahnya yang bekerja sebagai pelombong meninggal dunia ketika usianya sementah enam tahun. Manakala beliau pula anak sulong daripada lima orang adik beradik. Antara masakan yang beliau pelajari daripada ibunya ialah memasak ayam goreng.

Namun untuk menjadi tauke ayam goreng bukanlah semudah dan sepantas ltu. Sebaliknya Sanders sering bertukar kerja sehinggalah usianya 40 tahun. Waktu itu dia membuka stesyen minyak di Kentucky. Dalam masa yang sama dia memben' peluang orang yang singgah di situ menikmati ayam goreng yang dimasaknya sendiri. Akhirnya ramai orang menggernari keenakan rasa ayam goreng Sanders.

Kemudian dia membuka restoran ayarn gorengnya sendiri bagi memenuhi permintaan orang ramai yang rindukan ayam gorengnya. Malangnya restorannya terpaksa ditutup (1952) dan Sanders kehilangan semua perniagaannya melainkan resipi menggoreng ayam yang mengadunkan 11 aneka herba dan ramuan itu.

Akhirnya Sanders berjaya memfrancaiskan perniagaan ayam gorengnya dan semua itu dicapai hanya pada usianya 65 tahun. Kini KPC berada di lebih 80 buah negara dengan pendapatan tahunannya (royaltinya) melebihi USD40,000 setahun.

Termenung sejenak saya membaca kisahnya. Beberapa pengajaran yang saya perolehi di sini ialah:

1. Jangan ragu menggilap bakat yang tampak semasa zaman kanak - kanak. Ia boIeh menjadi sumber pendapatan dan sumber hldup yang kekadang lumayan.

2. Jlka 'bimbang’ belum menyerlah dalam sesualu bldang, jangan berputus asa. Teruskan usaha dan Iakukan apa yang anda sukai kerana pintunya mungkin akan terbuka juga suatu hari nanti.

3. Jlka anda suka memasak, teruslah memasak. Jlka anda suka menulis, teruslah menulis. Jika anda suka komputer, teruslah menggodam komputer Jika anda suka meIukis, teruslah melukls. Jika anda suka enjin, teruslah menggodam enjin motor (bukan motor can) dan pelajari matematik kejuruteraan. Jlka anda berhenti berbuat demtktan, maka momentum untuk anda memulakannya kembali menjadi Iemah.

4. Mustahil kejayaan datang dalam masa sehari atau bergolek, pasti ada harga yang perlu dibayar. ltulah ketekunan, kesabaran, disiplin dan konsisten.

5. Jangan jadlkan umur sebagai batasan untuk berjaya. Kejayaan adalah subjektif. Ia akan datang kepada mereka yang inginkannya.

6. Setlap orang berhak meraih kejayaan mengikut perspektif dan cara masing - masing.

Sebenarnya ramai di Malaysia yang sudah berjaya. Contoh di atas sekadar memetik inspirasi dari sekeping foto seorang lelaki tua berjanggut putih di KFC yang saya singgahi.

Nota: Kalaulah Sanders itu Islam, betapa panjang amal jariahnya...

.

.